پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230420
۳.۵ ميليون نفر در معرض ابتلا به کرونا هستند
تاریخ انتشار : 1399/08/11 09:06:58
نمایش : 1506
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: سه و نيم ميليون نفر در جامعه در معرض ابتلا به کرونا هستند که نبايد اجازه دهيم از خانه خارج شوند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ايرج حريرچي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با بيان اينکه از اين تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر سالمندان مجرد هستند افزود: ۸۷ درصد مبتلايان به کرونا را بيماران مسن و کساني که بيماري زمينه‌اي دارند تشکيل مي‌دهند.

 
وي گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلايان بيش از يک کيلومتر از محل زندگي خود دور شده اند و برخي به مسافرت نيز رفته اند.
 
حريرچي افزود: با همکاري پايگاه‌هاي بسيج و وزارت ارتباطات، طرح قرنطينه معکوس را با شناسايي، غربال گري، ايزوله و کمک رساني به خانواده‌هاي نيازمند انجام مي‌دهيم و سرمايه اصلي ما در اين طرح؛ بسيجيان در قالب ۵۵ هزار پايگاه بسيج هستند.
 
وي گفت: غربال گري و آزمايش اصلي را در مورد کساني انجام مي‌دهيم که تماس نزديک با بيماران داشتند و آن‌ها را در خانه خودشان قرنطينه مي‌کنيم.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: اين افراد اکنون نمي‌توانند سوار قطار يا هواپيما شوند و در يکي دو هفته آينده نيز اجازه ورود به مترو و اتوبوس را ندارند.
 
حريرچي افزود: تصميم گرفته ايم تجمع بيش از ۱۵ نفر به هيچ وجه شکل نگيرد و براي محدود کردن سفرها نيز قرار شد کارشناسان بررسي و تصميم گيري کنند.
 
وي گفت: تأکيد مي‌کنم ماسک پارچه‌اي که از دو لايه پارچه و يک لايه دستمال کاغذي بين آن درست شده باشد مشابه ماسک‌هاي طبي عمل مي‌کند.
 
حريرچي افزود: در کشورهاي ديگر استفاده از ماسک طبي شايع نيست و بيشتر از ماسک‌هاي پارچه‌اي استفاده مي‌کنند.
 
وي با بيان اينکه محدوديت‌هاي اعمال شده براي مقابله با کرونا به کاهش اين بيماري کمک مي‌کند گفت: در ۲۵ مرکز استان محدوديت‌هاي ۳ و ۴ و در ۸۹ شهرستان محدوديت‌هاي ۲، ۳ و ۴ اعمال مي‌شود.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه مشاغل گروه يک قابل تعطيل شدن نيست افزود: دو سوم جمعيت کشور مشمول محدوديت‌هاي مقابله با شيوع کرونا هستند و اين محدوديت‌ها يکي از ابزارهاي کنترل کرونا است.
 
حريرچي گفت: ماسک و رعايت بهداشت فردي و انجام غربال گري و گرفتن آزمايش از راه‌هاي ديگر مقابله با کرونا است.
 
وي افزود: اکنون روزانه ۲۵ هزار آزمايش با هزينه شش و نيم ميليارد تومان انجام مي‌دهيم که قرار است اين آزمايش‌ها به روزي ۱۰۰ هزار عدد برسد.
 
حريرچي گفت: با غربال گري هم بيماران و هم افرادي که با بيماران تماس داشته اند، شناسايي و به ازاي يک بيمار دستکم ۱۰ نفر را در مرحله نخست قرنطينه مي‌کنيم.
 
وي افزود: بيشتر داروهايي که براي کرونا معرفي شده اند اثر قابل توجهي ندارند و فقط اکسيژن و داروي دگزامتازون آن هم در يک مرحله از بيماري اثرگذار است.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: فردا (يکشنبه) جلسه شوراي عالي بيمه تشکيل مي‌شود و داروهاي بيشتري براي کرونا تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرد.
 
حريرچي افزود: روند موارد بستري و فوت در کشور مثبت است و در هفته گذشته ۱۸ هزار نفر بستري شدند.
 
وي گفت: تا زماني که روند تعداد بستري‌ها صعودي است موارد مرگ و مير نيز افزايش مي‌يابد.
 
حريرچي افزود: ۱۰ تا ۱۸ درصد کساني که بستري مي‌شوند، ۵۰ درصد بيماران در ICU و ۹۰ درصد کساني که در ICU لوله گذاري شده اند فوت مي‌کنند.
 
وي گفت: البته در روزهاي آينده که تعداد آزمايش‌ها بيشتر مي‌شود، آمار مبتلايان نيز افزايش خواهد يافت و از اين موضوع دشمنان سو استفاده نکنند و مردم بدانند مهمترين شاخص در گسترش بيماري؛ ميزان مرگ روزانه است.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي افزود: در هفته گذشته به ازاي هر صد هزار نفر از هموطنانمان؛ ۲۱ نفر مبتلا شده اند که در ابتلاء استان سمنان و لرستان؛ رتبه اول و دوم را دارند.
 
حريرچي اضافه کرد: به ازاي يک ميليون نفر نيز در هفته گذشته ۳۶ نفر فوت کرده اند.
 
وي گفت: در استان‌هاي ايلام، کردستان، همدان، مرکزي، آذربايجان شرقي، کرمان، آذربايجان غربي و خراسان رضوي؛ ميزان ابتلاء و مرگ و مير بسيار بالاست.
 
حريرچي افزود: در استان يزد، روند ابتلاء افزايشي بود، اما در دو سه روز گذشته، کنترل شده که اميدواريم پايدار شود.
 
وي دورهمي‌ها و پوشش ماسک ۴۰ درصدي در يزد را عامل قابل توجه افزايش مبتلايان به کرونا در اين استان خواند و گفت: دو هفته پس از بستري‌ها؛ آمار فوتي‌هاي آن مشخص مي‌شود.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي افزود: بيشترين تعداد مرگ و مير استاني در يک روز مربوط به آذربايجان غربي است.
 
حريرچي با بيان اينکه وضع استان البرز و تهران در شيوع کرونا يکسان است، گفت: پيشنهاد داده ايم هر محدوديتي براي تهران تصويب مي‌شود براي البرز نيز تصويب شود.
 
وي افزود: ميزان بستري در استان البرز شبيه ميانگين کشوري است، اما تعداد فوت شدگان بيش از ميانگين کشور است.
 
حريرچي گفت: پيش از اين اعلام شده بود ويروس کوويد ۱۹ فقط در تماس نزديک منتقل مي‌شود، اما اکنون مشخص شده است؛ اين ويروس در ذرات زير ۱۰۰ ميکرون وجود دارد و ساعت‌ها در هوا مي‌ماند.
 
وي افزود: اگر فرد مبتلا بلند صحبت کند ۵۰ برابر بيماري که سخن نمي‌گويد ويروس را منتشر مي‌کند.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: اگر در ميهماني؛ يک نفر مبتلا باشد در چهار ساعت همه افراد حاضر در آن ميهماني که از ماسک استفاده نکرده اند مبتلا مي‌کند و اگر حاضران ماسک داشته باشند از شش نفر يک نفر مبتلا مي‌شود.
 
حريرچي افزود: اگر پنجره اتاق شش نفره باز باشد و همه ماسک زده باشند پس از چهار ساعت فقط يک نفر مبتلا مي‌شود.
 
وي گفت: در کلاس ۲۴ نفره که همه فاصله‌ها را رعايت کرده باشند و يک نفر مبتلا باشد، در دو ساعت نصف افرادي که ماسک ندارند مبتلا مي‌شوند، اما اگر ماسک بزنند از ۲۴ نفر پنج يا شش نفر در اين مدت کرونا مي‌گيرند.
 
حريرچي با بيان اينکه اميد به زندگي براي فرد ۶۰ ساله در کشور ما ۲۲ سال است و فرد ۶۰ ساله عمر زيادي نکرده است افزود: عدد مولد بيمار به شغل فرد و ميزان تردد وي بستگي دارد و امروز نشريه ساينس اعلام کرد اگر ۱۰ درصد جامعه‌اي به کرونا مبتلا شده باشند، بر اساس آزمايش‌ها؛ ۸۰ درصد آن جامعه مبتلا مي‌شوند.
 
وي درباره خبري مبني بر آزمايش داروهاي ضد کرونا در ايران گفت: اين يک شوخي تلخ و بي مزه است، زيرا ما با اصول علمي خودمان اين کارها را انجام مي‌دهيم.
 
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي افزود: يکي از دلايل عوارض و مرگ بر اثر کرونا؛ اين است که هر کس مبتلا مي‌شود به او مي‌گويند اين دارو يا آن دارو را مصرف کند در صورتي که تا کنون فقط استفاده از اکسيژن و داروي دگزامتازون آن هم در يک مرحله از بيماري اثرگذار بوده است.
 
حريرچي گفت: ۴۵ نفر در کميته علمي ما حضور دارند که آخرت و جايگاه علمي خود را به خاطر دنيا خراب نمي‌کنند.
 
وي افزود: مردم هر تخلف از مصوبات ستاد مقابله با کرونا را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.
 
حريرچي با بيان اينکه داروها بايد از طريق علمي ثابت شوند نه با توصيه افراد گفت: رئيس سازمان غذا و دارو اعلام کرد تا کنون سه داروي گياهي کمک کننده به درمان کرونا تأييد شده است.
 
وي با بيان اينکه اولويت درمان سرپايي مبتلايان به کروناست گفت: بايد کاري کنيم بيماران به بيمارستان نروند، اما اين به معناي کم کاري بيمارستان‌ها نيست.
 
احسان مصطفوي عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا نيز در اين برنامه گفت: فرد آلوده اگر رعايت نکند ۵۰ تا ۶۰ درصد ويروس را به يکي از اعضاي خانواده منتقل خواهد کرد.
 
وي افزود: توصيه مي‌کنيم هر فردي که مشکوک به کرونا است قرنطينه را رعايت کند و اعضاي خانواده اش نيز از ماسک استفاده کنند.
 
مصطفوي گفت: مقايسه مقطعي تعداد مرگ و مير با ديگر کشورها؛ نادرست است، زيرا يک ماه است کشور ما درگير موج جديد کرونا شده است و در روزهاي اخير تعداد مرگ و مير ما در مقايسه با ديگر کشورها بالاست، اما آنچه در ايران در يک ماهه اخير اتفاق افتاده است در کشورهاي اروپايي تازه آغاز شده است.
 
وي افزود: از ابتداي شروع کرونا؛ ايران در ميزان مرگ و مير رتبه ۲۵ دنيا را دارد.
 
جليل کوهپايه زاده رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران نيز در اين برنامه گفت: مناطق شرقي، شمال شرقي و مرکزي تهران بيشترين ميزان درگيري با کرونا را دارند.
 
وي افزود: با تقسيم بندي بيمارستان‌ها در مناطق مختلف تهران تصميم گرفته ايم مبتلايان را به بيمارستان‌هايي که ظرفيت بستري بيشتري دارند هدايت کنيم.
 
آقاي کوهپايه زاده با بيان اينکه هر چه محدوديت‌ها افزايش يابد، بيماري بهتر کنترل مي‌شود، گفت: پيشنهاد تعطيلي حداقل دو هفته‌اي تهران را داده ايم.
 
منبع: مهر
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html